سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شهود

    در حقیقت از شب قدر، انسان مؤمن روزه دار، سال نوی‌ را آغاز میکند. در شب قدر تقدیر او در دوران سال برای‌ او از سوی‌ کاتبان الهی‌ نوشته میشود. انسان وارد یک سال نو، مرحله ی‌ نو و در واقع یک حیات نو و ولادت نو میشود . درراهی‌ به حرکت در می‌ آید، با ذخیره ی‌ تقوا این راه را طی‌ میکند، در اثنای‌ این راه هم مقاطع گوناگون برای‌ تجدید خاطره ویادآوری‌ مجدد برای‌ او قرار داده اند و روز عید فطر یکی‌ از این مقاطع میان راه است. این روز را باید مغتنم شمرد.29/6/88

30/6/87

مناسبت شب قدر، یکی‌ مناسبت دعا و تضرع و توجه به پروردگار است که ماه رمضان بخصوص شبهای‌ قدر، بهار توجه

 دلها و ذکر و خشوع و تضرع است. ثانیاً بهانه و مناسبتی‌ است برای‌ اینکه دلهایمان را با مقام والای‌ امیر مؤمنان و سرور متقیان عالم قدری‌ آشنا کنیم و درس بگیریم. هر چه که در فضائل ماه رمضان و وظائف بندگان صالح در این ماه بر زبان جاری‌ شود و بتوان گفت، امیرالمؤمنین ( علیه الصلاة و السلام) نمونه ی‌ کامل آن و برجسته ترین الگو برای‌ آن خصوصیت است.

خطبه های نماز جمعه28/11/73

حال نگاه کنید به حاجات خودتان، حاجات مسلمانان، حاجات کشورتان، حاجات برادران مؤمنتان؛ به مریضها، به مریض دارها، به جانبازان، به غم دیده ها، به دلهای غمگین، به چشمهای نگران، به نیازهای فراوانِ انسانهایی که حول و حوش شما، زیر سقف شما و در کشور شما هستند، در دنیای اسلام هستند، روی کره خاک هستند. همه این حاجات را در این شبهای قدر، یکی یکی از خدای متعال بخواهید.

 

17/11/72دیدار با روحانیون و مبلغان اعزامی به مناسبت ماه مبارک رمضان

از جمله چیزهایی که در این ماه رمضان عادی است، این عبارت صریح خدای متعال است که « لیلة القدر خیر من الف شهر، تنزّل الملئکة و الروح فیها باذن ربهم من کل امر، سلام هی حتی مطلع الفجر » یک شب تا صبح، مظهر سلام الهی است. همان « سلام قولاً من رب رحیم » که مخصوص مؤمنین است . مخصوص اهل بهشت است. مخصوص بندگان خالص خداست. این در اختیار ماست که استفاده کنیم.

 

12/11/75خطبه های نماز جمعه

شب بیسب و یکم - اما شب بیست وسوم در پیش است؛ آن را قدر بدانید. از اول شب بیست وسوم، از هنگام غروب آفتاب، سلام الهی« سلام هی حتّی مطلع الفجر »

شروع می شود، تا وقتی که اذان صبح آغاز می گردد. این چند ساعت این وسط، سلامِ الهی و امن الهی و خیمه رحمت خداست که بر سراسر آفرینش زده شده است . آن شب، شب عجیبی است؛ بهتر ازهزار ماه ،نَه برابر آن

« خیرٌ من ألف شهر » ؛ هزارماه زندگی انسان، چقدر می تواند برکات به وجود آورد و جلب رحمت و خیرکند! این یک شب، بهتر از هزار ماه است. این، خیلی اهمیت دارد. این شب را قدر بدانید و آن را به دعا و توجه و تفکر و تأمل در آیات خلقت و تأمل در سرنوشت انسان و آنچه که خدای متعال از انسان خواسته است و بی اعتباری این زندگی مادی و اینکه همه این چیزهایی که می بینید، مقدمه آن عالمی است که لحظه جان دادن، دروازه آن عالم است، بگذرانید.

 عزیزان من! لحظه جان دادن، ما وارد عالم دیگری می شویم. برای آن روز، خودمان را باید آماده کنیم. همه این دنیا، همه این ثروتها، همه این انرژیهایی که خدای متعال در وجود شما در این عالم به ودیعه گذاشته است، همه آنچه که خدا برای بشرخواسته است - حکومت عادلانه، زندگی مرفّه، چه و چه و چه - برای این است که انسان فرصت پیدا کند تا خود را برای نشئه آن عالم آماده نماید. خود را آماده کنید، با خدا اُنس بگیرید، با خداوند مناجات کنید، ذکر بگویید و استغفار کنید . آن وقت انسانهایی که این طور رو به خدا می آورند و دل خود را تطهیر می کنند و از گناه رو برمی گردانند و تصمیم بر عمل خیر می گیرند، موجودات عظیمی هستند که در رویارویی با مشکلات این عالم، میتوانند مقابله کنند. یک نمونه اش، امام بزرگوار ماست؛ نمونه های دیگرش، مؤمنین جامعه خود ما هستند.

این روز جمعه، جزو روزهای بسیار بزرگی است که شبیه آن، کمتر پیش می آید. هم روز بیست و یکم ماه رمضان است -که روز قدر هم دارای فضیلتی مانند شب قدر است - هم روز شهادت امیرمؤمنان است که جزو خاطرات تلخ تاریخ اسلام به شمار می آید.

  24/8/83خطبه های نماز عید سعید فطر

ماه رمضان فرصت بسیار استثنایی و بزرگی است که به لطف خدای متعال امسال هم این فرصت به ما داده شد که بتوانیم در این ماه مبارک بر سر سفره ی ضیافت الهی حاضر بشویم. این فرصت استثنایی در طول سال نظیر ندارد . در ماه رمضان برای ما خاکیان و زمینیان چه سعادت بزرگی است که با ملائکه ی الهی و با روح امین همنشین بشویم. « تنزّل الملائکة والرّوح فیها باذن ربهم »  

 لیلةالقدر در ماه رمضان، شب همنشینی خاکیان با فرشتگان ملأ اعلاست. همان طور که کاروان بشری به سوی یک نهایتی در حال حرکت دایمی است، هر فرد انسان هم در طول زندگی خود در حال حرکت به یک منتها و غایت و سرمنزلی است. « انّک کادح الی ربک کدحا فملاقیه »

این مسیر طولانی و پر فراز و نشیب از گذرگاههای گوناگونی می گذرد؛  

 رنجها در آن هست، بلاها در آن هست، سختیها هست، گشایشها و فرجها و شادی ها در آن هست:«بلوناهم بالحسنات و السیئات » .

 همه ی اینها هم آزمایش است. در این راه طولانی که افراد بشر باید آن را طی کنند و سعی کنند خود را به اوج ؛ نقطه ی کمال انسانی، یعنی به لقاءالله، برسانند، حرکت در بعضی از قطعات این راه دشوار است؛ مثل مسیرهای زندگی معمولی؛ گاهی انسان از یک گذرگاه دشواری عبور می کند؛ گاهی از جاده ی سختی، در گردنه یی مجبور است بالا برود؛ گاهی سر راه انسان باتلاقی قرار می گیرد؛ گاهی هم راه، راه گسترده و مرکب، مرکب همواری است.

 ما در طول سال و در مسیر طولانی حرکت خودمان در چالش با هواهای نفسانی، با گناهان، با فضاهای تاریکی که خودمان به دست خودمان به وجود می آوریم، با مشکلاتی مواجه می شویم. گاهی انسان برای این که حال دعا پیدا کند، مشکل دارد؛ گاهی برای این که قطره ی اشکی بفشاند، مشکل دارد؛ چون راه دشوار است، به وسیله ی خلافها و گناههای خود احاطه می شویم؛ اما قطعه ی ماه رمضان، آن قطعه یی است که حرکت در آن قطعه آسان است؛ مثل این است که در این راه دشواری که می خواهید به محلی یا به شهری برسید، گاهی مجبورید پیاده راه را طی کنید؛ گاهی مجبورید از آب بگذرید؛ گاهی مجبورید از باتلاق بگذرید؛ یک جا هم می رسید به فرودگاهی که هواپیمای مجهزی آماده است تا شما را بی دردسر و با خیال راحت و پس

 از طی مسیر طولانی به مقصد برساند. آغاز ماه رمضان، رسیدن به همین فرودگاه است. خدای متعال راه را در ماه رمضان هموارکرده است و فضا را در ماه رمضان، فضای خالی از معارض قرار داده است. این روزه یی که شما می گیرید، نفس و هواهای نفسانی را به زنجیر می کشد؛ این عبادتها، این دعاها، این خشوعها، این ذکرها و این لیلةالقدر همان وسایل همواری است که

 شما را فرسنگها جلو می برد؛ راهی را که در طول سال و در ماههای دیگر گاهی یک متر یک متر باید طی کنیم، می توانیم اگرهمت کنیم و اگر خودمان را برسانیم، در ماه رمضان این راه را فرسنگ فرسنگ طی کنیم؛ لذاست که شما می بینید اولیای خدا از مژده ی رسیدن ماه رمضان خرسند می شدند و از فراق ماه رمضان اشکهایشان سرازیر می شد.

 امام سجاد در دعای وداع ماه رمضان - که ظاهراً دعای چهل وپنجم صحیفه است - آن چنان از فراق ماه رمضان می نالد؛ بارها و بارها بر ماه رمضان درود می فرستد: « السلام علیک »این جا سلام به معنای بدرود و به معنای خداحافظی کردن با ماه رمضان عزیز و با این روزها و شبهای نورانی است؛ خداحافظی با این قطعه ی بهشتی از زمان عمر ما و از طول دوران سال، ماه رمضان، است.

 

 



نوشته شده در دوشنبه 91 مرداد 16ساعت ساعت 11:55 عصر توسط خانم سخائی| نظر

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin