شهود

رسول مکرم فرمودند که « شهر دعیتم فیه الی‌ ضیافة اللَّه » این یک ماهی‌ است که شما ؛  

 در این ماه دعوت شده اید به میهمانی‌ الهی‌. خود این جمله در خور تدبر و تأمل است؛ دعوت به میهمانی‌ الهی‌. اجبار نکردند که

 همه ی‌ افراد از این میهمانی‌ استفاده کنند؛ نه، فریضه قرار داده اند؛ اما تحت اختیار خود ماست که از این میهمانی‌ استفاده بکنیم

 یا نکنیم. بعضی‌ هستند که در این میهمانی‌ عظیم اصلاً فرصت این را پیدا نمیکنند که به این دعوتنامه توجه کنند. غفلت آنها ،

 فرورفتگی‌ آنها در کار مادیت و دنیای‌ مادی‌ به قدری‌ است که آمدن و رفتن ماه رمضان را نمیفهمند. مثل همین که کسی‌ را

 برای‌ یک میهمانی‌ بسیار با شکوه و پرخیر و برکتی‌ دعوت کنند و او فرصت نکند؛ غفلت کند از اینکه کارت دعوت را حتّی‌ نگاه

 کند. اینها که دستشان بکلی‌ خالی‌ میماند. بعضی‌ میفهمند این میهمانی‌ هست، اما به این میهمانی‌ نمیروند. کسانی‌ که خدای‌

 متعال به آنها لطف نکرده است و توفیق نداده که با اینکه عذری‌ ندارند، روزه را نمیگیرند یا از تلاوت قرآن یا از دعاهای‌ ماه رمضان محروم میمانند، آنها همین افراد هستند. کسانی‌ هستند که وارد این میهمانی‌ نمیشوند، نمی‌ آیند به این میهمانی‌؛ حساب

 اینها روشن است. جمع کثیری‌ از مردم مسلمان - امثال ما - وارد این میهمانی‌ میشویم، اما بهره ی‌ ما از این میهمانی‌ به یک

 اندازه نیست؛ بعضی‌ ها بیشترین بهره را از این فرصت میبرند.

 

   از اینها مقدم تر، شاید به جهتی‌ بالاتر از اینها، ترک گناهان است؛ در این ماه گناه هم نمیکنند. در همان روایت خطبه ی‌

 پیامبر اعظم، امیرالمؤمنین ( علیه الصلاةوالسلام) سؤال میکند از پیغمبر که در این ماه کدام عمل بافضیلت تر است . در جواب میفرمایند: « الورع عن محارم اللَّه »اجتناب از گناهان و از محارم الهی‌، بر کارهای‌ اثباتی‌ و ایجابی‌ مقدم است ؛ جلوگیری‌ از  آلودگی‌ و زنگار روح و دل است. این افراد از گناه هم اجتناب میکنند. پس هم روزه داری‌ است، هم تلاوت است، هم دعا و ذکر

 است، هم دوری‌ از گناهان است. این مجموعه، انسان را از لحاظ اخلاق و رفتار هم به آن چیزی‌ که مورد نظر اسلام است ،

 نزدیک میکند. وقتی‌ این مجموعه کار انجام گرفت، دل انسان از کینه ها خالی‌ میشود ؛ روح ایثار و فداکاری‌ در انسان زنده

 میشود؛ کمک به محرومان و مستمندان برای‌ انسان آسان میشود؛ گذشت به نفع دیگران و به زیان خود در امور مادی‌ برای‌

 انسان روان میشود. لذا می‌ بینید در ماه رمضان جرم و جنایت کم میشود، کار خیر زیاد می‌ شود، محبت بین افراد جامعه بیش از

 اوقات دیگر میشود؛ که اینها به برکت همین ضیافت الهی‌ است.

 بعضی‌ اینطور از ماه رمضان بهره ی‌ کامل میبرند، بعضی‌ هم نه؛ از یک چیزی‌ بهره مند میشوند ، از چیز دیگری‌ خود را

 محروم نگه میدارند. باید تلاش مسلمان در این ماه این باشد که حداکثر بهره را از این ضیافت الهی‌ بگیرد و دست پیدا کند به

 رحمت و مغفرت الهی‌، که من تأکید کنم بر روی‌ استغفار؛ استغفار از گناهان، استغفار از خطاها، استغفار از لغزشها ؛ چه گناهان

 کوچک، چه گناهان بزرگ. این خیلی‌ مهم است که در این ماه، ما خودمان را، دلمان را از زنگارها پاک کنیم ؛ خودمان را از

 آلودگی‌ ها مصفا کنیم، شستشو بدهیم؛ و این با استغفار امکان پذیر است. لذا در روایات متعددی‌ دارد که بهترین دعاها یا در رأس

 دعاها، استغفار است؛ طلب مغفرت از پروردگار. برای‌ همه هم استغفار هست. پیغمبر اکرم هم - آن انسان والا - استغفار میکرد .

 حالا استغفار امثال ما از نوعی‌ از گناهان است؛ این گناهان متعارف و معمولی‌ و گرایشهای‌ حیوانی‌ در وجود ما و همین گناهان به تعبیری‌ میگوئیم گناهان چارواداری‌؛ گناه های‌ آشکار و واضح. بعضی‌ ها استغفارشان از چنین گناهانی‌ نیست ؛ از ترک اولی‌

 است. بعضی‌ ترک اولی‌ هم نمیکنند؛ اما استغفار میکنند، که این استغفار از قصور ذاتی‌ و طبیعی‌ انسانِ ممکن در قبال عظمت

 ذات مقدس پروردگار است؛ استغفار از عدم معرفت کامل، که این مال اولیاء و مال بزرگان است.

 ما باید از گناهانمان استغفار کنیم. فایده ی‌ بزرگ استغفار این است که ما را از غفلت نسبت به خود خارج میکند. ما گاهی‌

 در مورد خودمان دچار اشتباه میشویم. وقتی‌ به فکر استغفار می‌ افتیم، گناهان، خطاها، خیره سری‌ ها، پیروی‌ از هوای‌ نفس که

 کردیم، تجاوز از حدود که انجام دادیم، ظلمی‌ که به نفس خودمان کردیم، ظلمی‌ که به دیگران کردیم، جلوی‌ چشم ما زنده

 میشود و به یادمان می‌ آید که چه کرده ایم؛ آن وقت دچار غرور، دچار نخوت، دچار غفلت نسبت به خود نمیشویم. اولین فایده ی‌

 استغفار این است. بعد هم خدای‌ متعال وعده فرموده است که آن کسی‌ که استغفار کند، یعنی‌ به عنوان یک دعای‌ حقیقی‌ از خدای‌ متعال حقیقتاً آمرزش بطلبد و از گناه پشیمان باشد« لوجد اللَّه تواباً رحیما » خدای‌ متعال توبه پذیر است. این استغفار ، بازگشت به سوی‌ پروردگار است؛ پشت کردن به خطاها و گناهان است و خداوند میپذیرد؛ اگر استغفار، استغفار حقیقی‌ باشد.

 توجه کنید که همین طور آدم به زبان بگوید: استغفراللَّه، استغفراللَّه، استغفراللَّه، اما حواسش این طرف و آن طرف باشد، این

 فایده ای‌ ندارد؛ این استغفار نیست. استغفار یک دعاست، یک خواستن است؛ باید انسان حقیقتاً از خدا بخواهد و مغفرت الهی‌ و

 گذشت پروردگار را بطلبد: من این گناه را کرده ام؛ پروردگارا! به من رحم کن، از این گناه من بگذر. اینطور استغفار کردنی‌ نسبت

 به هر یک از گناهان، مسلماً غفران الهی‌ را پشت سر خواهد داشت؛ خدای‌ متعال این باب را باز فرموده است.



نوشته شده در سه شنبه 91 مرداد 10ساعت ساعت 8:22 عصر توسط خانم سخائی| نظر

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin